Har du strosat runt i en gammal skog med höga träd och känt hur lugnet och friden lägger sig? Då är du inte ensam. Nu är det dessutom bevisat att vi mår bra av det – det är välgörande för själen enligt Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.

Under tiden jag bodde i stora städer runt om i världen växte mitt behov av att vistas i naturen. Troligen har behovet skapats instinktivt för att balansera ”betongen” med det element vi trots allt formats av genom evolutionen – naturen. Behovet växte sig till och med ännu starkare efter att jag kom hem till förhållandevis lilla Malmö, en fantastisk stad men som tyvärr totalt saknar ”vild” natur förutom havet.

När jag nu bor med över 3 000 hektar naturreservat precis utanför husknuten har naturen blivit en förutsättning. Det är där jag laddar batterierna och skapar en förankring i tillvaron. Och nu har alltså forskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, bevisat att vi faktiskt blir mer harminiska av att vistas i gammal skog med höga träd.

Enligt forskaren Ann Dolling som gjorde studien på 99 försökspersoner så blev de mer harmoniska och gladare. Intervjuer efteråt visade att skogen gav effekt. Personerna förknippade miljön med bland annat rofylldhet, vildhet, rymd och artrikedom, vilket de mest fann i skog som var över 70 år och med träd över 16 meter som tillät ljusinsläp, enligt studien.

Gamla höga träd där du inte ser grenverket utan först och främst stammarna ger en vy och ett öppet intryck.

Hur skönt är det då inte att BO inne i denna skog? Med mer eller mindre oändliga skogar skyddade av naturreservat och natura 2000 direkt utanför tröskeln. Välkommen till Tockabjär!

Läs hela den spännande studien här