[vc_row][vc_column][vc_column_text]Brösarp må inte vara särskilt stort med sina 700 invånare i gamla kyrkbyn, men för att vara så litet är det väldigt känt i Sverige. Det har alltid varit mitt intryck när jag rest runt i Sverige att de flesta känner till Brösarp, till skillnad från många andra småbyar i Sverige.

Nu har Tomelilla kommun gjort en varumärkesundersökning som bekräftar detta. Där sticker faktiskt Brösarp ut som det varumärke som är mest känt och mest uppskattat bland de som tillfrågats. Det handlar både om skåningar och om svenskar i allmänhet.

Vad är det då det vet? Jo, att det finns fantastisk natur och att vi har backar som är unika. Brösarps backar är nästan mer känt än Brösarp. Men man uppskattar också utbudet av restauranger och nämner både Brösarps Gästgifveri och Talldungens gårdshotell. Man uppskattar både traditionen och det innovativa i de kulinariska upplevelserna här. Dessutom verkar många veta att man får hus här för relativt bra priser och att det finns förvånansvärt bra service – ”allt man behöver” med vårdcentral, apotek och bibliotek.

För oss som bor här är det ju inga nyheter. Vi älskar våra backar, fantastiska matupplevelser runt hörnet och servicen. Vi själva vet ju dessutom att det finns en bra skola här och dagis som utnyttjar vår fantastiska natur genom I ur- och skur-pedagogiken. Vi som bor här vet dessutom att man alltid kan hitta en sista-minuten-present i presentbutiken och att det går att ha spa-kväll i med bland annat varma källor under tindrande stjärnhimmel 200 meter hemifrån, vilken kväll i veckan som helst.

Men varför är det då viktigt att ”vara känd”? Nja, dels är det ju skönt att alltid slippa förklara vad det är för ställe man kommer ifrån och vart det ligger. Men därutöver är det en fantastisk språngbräda för den entreprenör som funderar på att satsa inom turism eller restaurang. Då vet man att Brösarp är en bra ort att etablera sig i. Även den som söker ett aktivt liv med naturupplevelser vet att Brösarp är en bra adress, med över 3 000 hektar naturreservat runt byn. Ett starkt varumärke är alltså bra för inflyttningen och utvecklingen av bygden.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_gallery type=”flexslider_fade” interval=”3″ images=”17110,17117,17113,17112,17114,17111,17109,16453,17116,17118,17119,17120,17121″ onclick=”link_image” custom_links_target=”_self” column_number=”2″ grayscale=”no” choose_frame=”default” img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]


0 Comments

Lämna ett svar

Avatar placeholder

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.